یلدا

1. چه قدر این آیین های ایرانیان و آداب و رسوم قدیمی ایشان زیباست . در جایی خوانده بودم که در عهد باستان و در نزد قوم ایرانی واژه ی“غم” تعریف نشده بوده و این مدعا نیز از آیین ها و رسوم کهنی که به ندرت برخی از آن ها باقی است ، به خوبی هویداست. یکی از همین آیین ها، آداب شب یلدا ست ،که افراد خانواده ، همگی به“ اتفاق یکدیگر” دورهم جمع می شدند و بلند ترین شب سال (درآغاز فصل سرد) را با “ گفت وگو” و شعر خوانی ، به صبح می رساندند و این گونه می آموختند که بلندترین شب سال هم ، پابرجا نیست و رفتی است . یا به عبارت دیگر : هر چه تاریکی شب ، بیش تر می شود ، به سحر نزدیک تر می شویم !
باد آسایش گیتی نزند بر دل ریش                                      صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود 2. دیگر مناسبت پیش رو ،“ دی گان ” می باشد،که برابر با اول دی ماه است و در نام گذاری ایرانیان ،“ خور روز” یعنی روز“برابری انسان ها”، نامیده می شود. پس این روز را - اگر چه، چنین چیزی وجود ندارد و تنها آرزویی دیرین ، به جا مانده از نیاکانمان است - به همه ی ایرانیان شاد باش می گوییم .
نظرات 4 + ارسال نظر
یاس خانم* دوشنبه 1 دی‌ماه سال 1382 ساعت 05:29 ب.ظ http://http://yasesefid.blogsky.com

چه خوب بهرام خان اولین مهمونت منم.
شب یلدات مبارک
از لطفت ممنونم.
خوش باشی.

مجید مطیعی چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1382 ساعت 01:11 ق.ظ

من هم شب یلدا را تبریک می گویم. این (دی گان) برایم تازه بود که اصلا نشنیده بودم لطفا حداقل برایم حضوری توضیح دهید.
باسپاس - سلامت باشید!!

پیمان چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1382 ساعت 03:38 ب.ظ http://peyman59.blogsky.com

سلام
قبل از هر چیز از اینکه به من سر زدید تشکر می کنم. نوشته های شما را خواندم. اگر اجازه بدهید درباره هر یک نظری بدهم.
اول از همه اینکه من هم مثل شما خود را مقید به نوشتن مطالب خاصی نکردم وچارچوبی که محدود کننده باشد را برای وبلاگ قرار ندادم. خوشحالم که شما هم اینگونه خواهید نوشت.
و اما درباره رای دادن. راستش من هنوز تصمیم قطعی نگرفته ام. مجلس ششم نفس های آخرش را می کشد. یعنی دیگر کارش رو به پایان است. هیچ وقت از یادم نمی رود که با چه شور و شوقی نمایندگان مجلس ششم و به قولی اسامی اصلاح طلبان را در برگه ها می نوشتم. اما هر روز که گذشت پشیمان و پشیمان تر می شدم. این نه تنها نظر من بلکه خیلی های دیگر هم هست. با همه این حرف ها از بین اصلاح طلبان هنوز احترام خاصی برای آقای خاتمی (رییس جمهور) قائلم.
همان طور که گفتم اول تصمیم نداشتم رای بدهم اما الان کمی نظرم تغییر کرده. دلیل من با همه فرق دارد و آن اینکه کشورهایی مثل آمریکا منتظر یک چنین روزی هستند. روزی که مردم دیگر رای ندهند.
بعد از اشغال عراق با چند تا از دوستان بحث می کردیم و من گفتم حاضرم از یک ایرانی کتک بخورم اما ضربه دست یک آمریکایی را روی صورتم حس نکنم.
اما درباره دستگیری صدام باید بگویم یقینا همه خوشحال هستند به خصوص مردم ایران که عزیزان بسیاری را از دست دادند. اما ای کاش دستگیری صدام توسط مردم عراق صورت می گرفت و نه به دست نظامیان آمریکایی.
و بالاخره درباره نوشته آخر:
من هم با نظر شما موافقم. اینکه چه قدر این آیین های ایرانیان و آداب و رسوم قدیمی ایشان زیباست .
موفق باشید.

مهدی پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1382 ساعت 12:12 ق.ظ http://www.mahdifakoor.persianblog.com

بهرام جان سلام . الحق که گل گفتی و در سفتی . ایران و ایرانی همیشه شاد و سرفرازند . لطف خود را شامل حالم کرده ای اگر مطلب جدید من را که آن نیز تقریبا در همین زمینه هاست مطالعه بفرمایید . موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد